Γαλλιανό Φαράγγι
Γενική άποψη του φαραγγιού |
To Γαλλιανό φαράγγι, είναι ένα στολίδι σπάνιου φυσικού κάλους. Παλαιοτέρα εκμεταλλεύσιμο και επισκέψιμο σε καθημερινή βάση απo τους ντόπιους του που είχαν περβόλια, που «βλέπανε» τα πρόβατα τους ή που άλεθαν «τον καρπό» στους Νερόμυλους του Φαραγγιού. Σήμερα εγκαταλελειμμένο στην τύχη του και στην ασυνειδησία πολλών περαστικών, γεμάτο σκουπίδια.
![]() |
Ο Μυλος του Γέρο Λάμπη ή Παλίομυλος |
Χαλάσματα του νερόμυλου των Σαουνάτσιδων |
ο Άγιος Αντώνιος |
Εκτός από τους νερόμυλους , στη θέση «Ρουμπιανά» υπάρχει ο Σπηλαιώδης Ναός του Άγιου Αντωνίου. Κτίστηκε εκ βάθρων το 1905 δι εξόδων του Τσιριγώτη, υποπρόξενου της Αυστροουγγαρίας και της Αγγλίας και έμπορου στο Ρέθυμνο, Θεόδωρου Αντ. Τριφύλλη όποιος για αρκετά χρόνια διατηρούσε εξοχική κατοικία στου Γάλλου στο λεγόμενο Σελαμνίκι. Επίσης κατείχε μεγάλες εκτάσεις στην περιοχή συμπεριλαμβανομένου και μέρους του φαραγγιού όπου και κτίσθηκε ο Άγιος Αντώνιος. Όπως αναφέρει παράδοση που διασώζει ο Ματθαίος Δ. Φραϊδακης στο σημείο που έχει χτιστεί η Εκκλησία είχε βρεθεί ένα κιούπι με χρυσά νομίσματα απο τους επιστάτες των κτημάτων του Τριφύλλη και αυτός αφού το παρέλαβε, εν συνεχεία έκτισε στο σημείο αυτό το ναό. Θα μπορούσε κάποιος να συμπεράνει ότι η αφιέρωση στον Άγιο Αντώνιο έγινε λόγω προσωπικής επιθυμίας του κτήτορα. Εντούτοις η περιοχή που είναι κτισμένος ο ναός αναφέρεται πολύ πριν την αγορά της από τον Θ.Τριφύλλη με την ονομασία "Ρουμπιανά-Άγιος Αντώνιος". Έτσι καταγράφεται σε συμβόλαια της περιόδου του 1889 και εξής. Η αναφορά αυτή μας κάνει να συμπεραίνουμε οτι στη περιοχή , η οποία προ του Τριφύλλη άνηκε σε Τουρκοκρήτες προϋπήρχε ναός ή έστω εικονοστάσι του Αγίου Αντωνίου. Οι Γαλλιανοί πανηγυρίζουν κάθε χρόνο με λαμπρότητα τη μνήμη του Αγίου στις 17 Ιανουαρίου. Παραπλεύρως του Ναού αλλά και σε όλη την έκταση του φαραγγιού υπάρχουν πολλά φυσικά σπηλιάρια μικρού βάθους τα οποία ως επί το πλείστον χρησίμευαν σαν στάβλοι για τα κοπάδια της περιοχής. Κατά τη διάρκεια της Μάχης της Κρήτης πολλές Γαλλιανές οικογένειες βρήκαν εκεί καταφύγιο αλλά και Ρεθεμνιώτες που έτρεξαν να σωθούν. Εκτός αυτών εκεί βρήκαν κάλυψη και ομάδες ενόπλων υπερασπιστών του Ρεθύμνου.
Κατά μήκος του ποταμού υπήρχαν πολλές κολύμπες στις οποίες εκτός των άλλων έβρισκες επίδοξους κολυμβητές. όπως επίσης και στη στέρνα του μύλου των Μυλωνάκηδων. Στην ευθεία της κάτω σκάλας βρισκόταν η “ξεπατοκολύμπα” και της μεσιακής η “κολύμπα του Χαρίτου” στις οποίες την εποχή που δεν υπήρχαν πλυντήρια, οι Γαλλιανές έκαναν εκεί τη μπουγάδα τους. Στο ύψος της πάνω σκάλας υπάρχει και σήμερα το βρυσίδι το οποίο τροφοδοτούσε με καθαρό νερό σε εποχές που τρεχούμενο νερό στα σπίτια δεν υπήρχε. Παράλληλα στα νερά του Ποταμού φιλοξενούνται ακόμη και σήμερα καβροί και βατράχοι.
Δίπλα στην κοίτη του ποταμού υπήρχαν πολλά περβόλια από χαμηλά έως την περιοχή του Διχαλορούματος, τα οποία παρήγαγαν μεγάλες ποσότητες λαχανικών και οπωροκηπευτικών. Αξιομνημόνευτο περιβόλι αυτό του Τριφύλλη, αργότερα ιδιοκτησίας Δημητρη Ι. Τσουπάκη ή Σταθοδημήτρη. Μέσα έβρισκες διαφόρων ειδών ξινόδεντρα, αμυγδαλιές, κίτρα, λωτούς μέχρι και κερασιές. Επίσης ξακουστό περβόλι αυτό των Μυλωνάκηδων τα ξινόδεντρα του οποίου προσέλκυαν μικρούς και μεγάλους «φρουτοκλέφτες».
Κολύμπα στο Μεσιακό Ποταμό |
Το φαράγγι εγκαταλελειμμένο στην τύχη του και στην αδιαφορία των αρχών έχει γνωρίζει μεγάλη καταστροφή. Σημαντική καταστροφή έχει προξενήσει κατα το παρελθόν το εργοστάσιο της Ε.Α.Σ. Ρεθύμνου ρίχνοντας μπάζα και υπολείμματα παραγωγής. Επίσης κατά την περίοδο της κατασκευής του Δ.Α.Κ Γάλλου τόνοι μπάζα ρίθφησαν στη περιοχές «Καθάριο Πλάι» και «Γέρω Μεμέτη» ενώ ακόμη και σήμερα, πολλοί ασυνείδητοι, συνεχίζουν να ρίχνουν υπό την ανοχή των αρχών μπάζα και σκουπίδια . Σήμερα όλα τα περβόλια είναι εγκαταλελειμμένα κυρίως λόγω της ελάττωσης των νερών αλλά και της δύσκολης πρόσβασης. Αντίθετα συναντάς πολλά πλατάνια, κυπαρίσσια σφάκες, λυγαριές κ.α. που με τη βοήθεια του χρόνου και παρά τις ανθρώπινες αυθαιρεσίες έχουν δημιουργήσει ένα εκπληκτικό συνδυασμό καλαισθησίας. Εύχομαι έστω και αργά οι αρμόδιες υπηρεσίες να επιληφθούν του θέματος ώστε να υπάρξει μια αξιοποίηση του φαραγγιού
πηγές:
Ζώσες Μαρτυρίες κατοίκων Γάλλου
Δημόσια βιβλιοθήκη Ρεθύμνου- Αρχείο Εφημερίδας Βήμα Ρεθύμνης έτους 1921 φυλ. 510 σελ 1
Ημερολόγιο τοίχου πολιτιστικού συλλόγου Γάλλου έτους 2006 -Επιμέλεια Ματθαίος Δ. Φραϊδάκης
Γ.Α.Κ. Ν. Ρεθύμνης
Κωστής Ηλ. Παπαδάκης- http://historicalcrete.ims.forth.gr
*Οι φωτογραφίες και το κείμενο είναι μέρος της εργασίας μου που δημοσιεύτηκε τον Δεκέμβριο του 2011 στο Ημερολόγιο τοίχου του 2012 του Πολιτιστικού Συλλόγου Γάλλου
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου